Subscribe to syöte Verkkouutiset
verkkouutiset.fi uutisotsikot
Syötteen kokonainen osoite. 2 tuntia 21 min sitten

Jussi Halla-aho: En usko jihadistien tokenevan akbar-tapausten kutsumisesta raukkamaisiksi

3 tuntia 38 min sitten

Europarlamentaarikon mukaan Manchester-analyysit "ovat suorastaan koomisia".

Perussuomalaisten puheenjohtajuutta tavoitteleva Euroopan parlamentin jäsen Jussi Halla-aho kommentoi Facebookissa lyhyesti Manchesterin terrori-iskua, tai siitä annettuja kommentteja.

– En muuten usko jihadistien yhtään siitä tokenevan, että kaikki kutsuvat jokaista akbar-tapausta "raukkamaiseksi" tai "häikäilemättömäksi" teoksi, Jussi Halla-aho toteaa.

– Kolumnit ja analyysit ovat suorastaan koomisia. Ne sisältävät joka kerta samat loitsut. Ei anneta pelolle valtaa. Ei olla islamofobeja, koska sitä terroristit kuulemma haluavat. Yms., hän jatkaa.

Majaileeko Suomessa yli tuhat terroristia? "-------- näitä hulluja"

3 tuntia 51 min sitten

Suomalaispoliitikot kauhistelevat lapsiin ja nuoriin kohdistettua terrori-iskua.

Eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan ex-puheenjohtaja, keskustan ryhmäjohtaja Antti Kaikkonen ei säästele sanojaan kommentoidessaan Manchesterin terrori-iskua twitterissä.

– Terroristit syyllistyvät yhä alhaisempiin tekoihin. Nyt kohteena lapsia ja nuoria. H------- näitä hulluja, Antti Kaikkonen twiittaa.

Sdp:n ryhmäjohtaja Antti Lindtman sanoo, että on "raukkamaisinta iskeä lapsiin ja nuoriin".

Perussuomalaisten kansanedustaja Ville Tavio ihmettelee twiitissään, paljonko Suomessa oikeasti majailee terroristeja. Kun suojelupoliisi on tunnistanut yli 300, Tavio arvelee oikeaksi määräksi 1 000-2 000.

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="fi" dir="ltr">Terroristit syyllistyvät yhä alhaisempiin tekoihin. Nyt kohteena lapsia ja nuoria. Helvetti näitä hulluja. <a href="https://twitter.com/hashtag/manchester?src=hash">#manchester</a></p>&mdash; Antti Kaikkonen (@anttikaikkonen) <a href="https://twitter.com/anttikaikkonen/status/866889875508809728">May 23, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="fi" dir="ltr">Paljonko terroristeja Suomessa oikeasti majailee? Supo tunnistanut +300, joten koko määrä lie oikeasti pikemminkin 1000-2000?</p>&mdash; Ville Tavio (@VilleTavio) <a href="https://twitter.com/VilleTavio/status/866932189778366464">May 23, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="fi" dir="ltr">Järkyttäviä uutisia Briteistä. <a href="https://twitter.com/hashtag/manchesterattack?src=hash">#manchesterattack</a> on isku kaikkia meitä kohtaan. Raukkamaisinta iskeä lapsiin ja nuoriin. Voimia omaisille.</p>&mdash; Antti Lindtman (@AnttiLindtman) <a href="https://twitter.com/AnttiLindtman/status/866889218995499008">May 23, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="sv" dir="ltr">Fruktansvärd attack i Manchester mot hela vårt samhälle. Mina varmaste tankar till offren, deras familjer och vänner och till alla britter.</p>&mdash; Anna Kinberg Batra (@KinbergBatra) <a href="https://twitter.com/KinbergBatra/status/866899123202646016">May 23, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="en" dir="ltr">At least 22 killed, 59 hurt in bomb blast at <a href="https://twitter.com/hashtag/Manchester?src=hash">#Manchester</a> concert <a href="https://t.co/AiTtVJTfdK">https://t.co/AiTtVJTfdK</a> <a href="https://t.co/eJT0Q1XY76">pic.twitter.com/eJT0Q1XY76</a></p>&mdash; RFE/RL (@RFERL) <a href="https://twitter.com/RFERL/status/866916756106903552">May 23, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="en" dir="ltr">We stand in absolute solidarity with the people of the United Kingdom. <a href="https://t.co/u54jWT7v6Q">pic.twitter.com/u54jWT7v6Q</a></p>&mdash; The White House (@WhiteHouse) <a href="https://twitter.com/WhiteHouse/status/866941612278075393">May 23, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Ajoneuvon iällä merkittävä vaikutus turvallisuuteen

5 tuntia 9 min sitten

Tuoreessa tutkimuksessa todettiin uusimpien autojen tarjoavan kuljettajalleen keskimäärin 10–20 prosenttia paremman suojan kymmenen vuotta vanhempiin autoihin verrattuna.

Onnettomuustietoinstituutti OTI:n ja Trafin rahoittamassa tutkimuksessa arvioitiin henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitystä tarkastelemalla eri automallien onnettomuusmääriä sekä kuljettajien loukkaantumisia. Tutkimuksen aineistona käytettiin 254 943 liikennevakuutuksesta korvattua kahden henkilöauton välistä yhteenajo-onnettomuutta vuosilta 2005–2014.

Henkilöautojen kolariturvallisuus on parantunut merkittävästi 2000-luvulla. Autojen vakiovarusteiksi tulleiden passiivisten turvavarusteiden, kuten turvatyynyjen, hätäjarrutustehostimen sekä ajonvakausjärjestelmän rinnalla yhä useammasta autosta löytyy myös edistyneempää aktiivista turvatekniikkaa.

– Kolaritilanteeseen liittyvä turvallisuus alkaa olla uusimmissa autoissa huipussaan, joten kehityksen painopiste siirtyy onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn eli aktiiviseen turvatekniikkaan, kertoo liikenneturvallisuustutkija Esa Räty OTI:sta.

– Tulokset myös omalta osaltaan vahvistavat näkemystä autokannan uudistamisen tärkeydestä ja esimerkiksi tässä tutkimuksessa arvioitiin, että ajoneuvokannan keski-iän nuorentaminen yhdellä vuodella voisi vähentää pelkästään henkilöautojen yhteenajoissa loukkaantuneiden kuljettajien määrää kahdella prosentilla, toteaa tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Trafista.

– Kaikki onnettomuustyypit huomioiden vaikutus olisi vieläkin suurempi, esimerkiksi ajonvakausjärjestelmä vähentää suistumisonnettomuuksia tehokkaasti, Sillanpää lisää.

Ajoneuvon paino vaikuttaa turvallisuuteen

Autojen paino on pääsääntöisesti lisääntynyt edellisen polven malleista. Tutkimuksen tuloksien perusteella painavammat autot ovatkin yleisesti ottaen kuljettajalleen turvallisempia.

Automallien painon kasvu on kuitenkin viime aikoina hidastunut esimerkiksi materiaalien kehittymisen ja ympäristövaatimusten seurauksena. Pienempien autoluokkien painoero suurempiin perheautoihin on kaventunut.

Tutkimuksessa havaittiin eri-ikäisten ja -kokoisten autojen välisten turvallisuuserojen tasoittuneen. Kehitys on ollut merkittävintä pienempien kokoluokkien autoissa, ja niiden turvallisuustaso on entistä lähempänä keskikokoisten ja suurten autojen turvallisuutta.

Suurempien kokoluokkien autojen kolariturvallisuuden todettiin olevan vähintään edeltävän sukupolven tasolla, vaikka autojen paino ei ollut enää kasvanut.

– Auton tekniikoista ja varusteista huolimatta kuljettaja on ajoturvallisuuden tärkein tekijä. Kuljettaja voi vaikuttaa turvallisuuteen paitsi ajotavoillaan ja ajokunnollaan, myös autoon liittyvillä valinnoilla ja huolenpidolla, Räty huomauttaa.

Suun terveydenhuoltoon ei välttämättä tule valinnanvaraa

5 tuntia 21 min sitten

Suun terveydenhuollon suoran valinnan piiriin esitetty palveluvalikoima on korvausmalliin ja käytettävissä olevaan rahaan nähden mahdoton.

Näin sanovat Hyvinvointialan liiton toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas ja Lääkäripalveluyritykset ry:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen.

Lakiesityksen mukaan vähintään puolet perustason suun terveydenhuollon korvauksesta palvelujen tuottajalle maksettaisiin asiakasmäärään eli kapitaatioon perustuen, loput erilaisin suoritekorvauksin. Maakunta voisi päättää kapitaatiokorvauksen olevan jopa sata prosenttia.

Ulla-Maija Rajakankaan mukaan tuottajien ei välttämättä kannata esitetyin ehdoin tulla valinnanvapausjärjestelmään mukaan. Samaa mieltä on Ismo Partanen.

– Suun terveydenhuolto painottuu kalliita resursseja vaativiin toimenpiteisiin, jotka vaihtelevat sisällöltään asiakaskunnan kesken huomattavasti. Jos kapitaation osuus korvauksesta on suuri, pienen tuottajan ei ole mahdollista ottaa sitä riskiä, että sen palveluiden piiriin hakeutuu keskimääräistä enemmän hoitoa tarvitsevia asiakkaita, Partanen huomauttaa.

Liitot esittävät ratkaisuksi kapitaatio-osuuden rajaamista vain tarkastuksiin ja yksilöllisen hoitosuunnitelman tekoon. Hoitosuunnitelman ja Käypä hoito -suositusten mukaiset toimenpiteet korvattaisiin palveluntuottajille suoritekohtaisesti.

– Esittämällämme mallilla säännöllisissä tarkastuksissa saataisiin suunterveyden ongelmat ajoissa kiinni ja toimenpiteistä saisi kustakin oikeansuuruisen korvauksen. Laadusta ei tarvitsisi tinkiä, Rajakangas sanoo.

Yksityisen rahan säilyttävä mukana

Nykyisin julkisin varoin korvataan vain noin puolet aikuisväestön suun terveydenhuollon kustannuksista. Puolet käynneistä tehdään yksityisellä, jossa ihmiset maksavat käyntinsä itse pienen Kela-korvauksen tukemana.

Partasen mukaan rahat eivät riitä, ellei mukana ole yksityisen rahan elementtiä jatkossakin. Tuottajalla on oltava hinnoitteluvapaus ja asiakkaalla mahdollisuus ostaa haluamansa palvelu.

– Jos esimerkiksi kaikille korvataan julkisin varoin vähintään muovipaikka, mutta kansalaisilla on mahdollisuus käyttää lisäksi omaa rahaa ja hankkia kestävämpi posliinipaikka, entistä useammalla on suussaan jatkossa posliinipaikka. Jos taas julkisin varoin turvataan vain muovipaikka ja posliinipaikan saa vain maksamalla sen kokonaan itse, jakautuminen niin varallisuuden kuin terveydentilankin osalta on yhä vain jyrkempää, Partanen kuvaa.

Myöskään julkinen toimija ei pysty tuottamaan palvelua nykyistä reilusti pienemmällä rahamäärällä. Tämä ei voi olla näkymättä palvelujen saatavuuden ja laadun heikkenemisenä.

– Kannatamme valinnanvapausesitystä kokonaisuutena, mutta sen sisällä on joitakin tämäntyyppisiä vakavia puutteita, joihin pitää tarttua ennen kuin nuija kopahtaa eduskunnassa viimeisen kerran, Rajakangas ja Partanen sanovat.

"Olisi ollut simputusta" – Vakuutuksenottajilta ei udella poliittisesta vaikutusvallasta

5 tuntia 31 min sitten

Tavanomaisten vakuutusten ottajilta ei tarvitse jatkossakaan kysyä kategorisesti poliittisesta vaikutusvallasta.

Eduskunnan hallintovaliokunta hyväksyi viime torstaina mietinnön neljännen rahanpesudirektiivin kansallisesta voimaansaattamisesta rahanpesulailla. Hallintovaliokunta, kuten aiemmin myös talousvaliokunta, totesi vahinkovakuutuksen olevan suurelta osin vähäisen rahanpesuriskin toimintaa.

EU-sääntelystä poiketen hallitus esitti alun perin, että kysymys poliittisesta vaikutusvallasta pitäisi jatkossa esittää pankki- ja henkivakuutusasiakkaiden lisäksi aina myös vahinkovakuutusyhtiöiden asiakkaille.

Hallintovaliokunta esittää ratkaisunaan, että vahinkovakuutusyhtiöt voivat oman riskiarvionsa perusteella arvioida, liittyykö asiakassuhteeseen tai liiketoimeen tavanomaista suurempi rahanpesun tai terrorismin rahoituksen riski. Valiokunnan mukaan tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi silloin, jos toisessa valtiossa asuva henkilö ottaa vakuutuksen Suomessa sijaitsevalle arvokkaalle kiinteistölle tai asunnolle.

Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Mika Linna on tyytyväinen hallintovaliokunnan linjaukseen.

– Suomalainen finanssiala on vahvasti sitoutunut rahanpesun, terrorismin rahoituksen sekä harmaan talouden torjuntaan. Pankeille ja vakuutusyhtiöille on tullut tähän tärkeään työhön liittyviä velvoitteita viime vuosina runsaasti. On tärkeää keskittää voimavarat toimiin, joilla aidosti voidaan estää rahanpesu ja muu vastaava rikollinen toiminta eikä tuhlata niitä epäolennaisuuksiin, Linna toteaa

Kaikille vakuutuksenottajille tehtävät utelut poliittisesta vaikutusvallasta tavallisten vakuutusten yhteydessä olisi Linnan mielestä todennäköisesti koettu asiakkaiden keskuudessa simputuksena ja huonona asiakaspalveluna.

– Kysymys olisi pitänyt tehdä kaikille koti-, liikenne-, lemmikki- ja matkavakuutusten ottajille. Tämä olisi koskettanut kaikkia Suomen kansalaisia, yrityksiä ja yhteisöjä. Kysymys olisi pitänyt esittää uusien vakuutusasiakkaiden lisäksi myös kaikille nykyisille, lähes 20 miljoonan vahinkovakuutuksen ottajalle, Linna toteaa.

Eduskunnan täysistunto aloittaa mietinnön käsittelyn tänään.

5 tuntia 31 min sitten

Eduskunnan täysistunto aloittaa mietinnön käsittelyn tänään.

"Suomalaisen matkustajan tunnistaa jo kaukaa ryhdin puutteesta"

5 tuntia 42 min sitten

HS:n lukijan kolumnin kirjoittajan mukaan olemme matkatessamme sisäänpäinkääntynyt kansa.

Helsingin Sanomiin lukijan kolumnin kirjoittaneen Mari Koskelon mukaan meidät suomalaiset nähdään maailmalla tehokkaina ja luotettavina, innovatiivisuutemme ja kielitaitomme on maailman huippua ja passimme vuodesta toiseen maailman vahvimpia.

Hänelle tulee kuitenkin Suomen 100-vuotisen itsenäisyyden juhlavuonna mieleen "eräs merkillinen seikka".

– Olemme maailmalla matkatessamme edelleen yllättävän sisäänpäinkääntynyt kansa. Lentohenkilökuntaan kuuluva ystäväni virkkoo tunnistavansa suomalaisen matkustajan jo kaukaa ryhdistä – tai sen puutteesta, hän kirjoittaa.

– Miksi nöyristelemme ja koitamme näyttää huomaamattomilta hiirulaisilta? Entä miksi panikoimme, kun tuntematon avaa suunsa tai "änkeää" samaan hissiin? Kysäisin taannoin hotellin hississä suomalaiselta pukumieheltä aamiaissalin sijaintia, jolloin tämän silmät laajenivat kauhusta kielien: "Puhuiko tuo?"

Koskelon mukaan hänen hotellin vastaanotossa työskentelevä puolisonsa sanoo suomalaisen asiakkaan karkaavan ensin nurkan taakse ja vasta sieltä huikkaavan heipat.

- Kaikkien ei tarvitse olla suupaltteja tai tiukkojen tilanteiden vitsiniekkoja. Mutta siinä vaiheessa, kun peruskäytöstavat kuten kiitoksen, anteeksipyytämisen ja hein sanominen eivät tule luonnostaan, on syytä pohtia, mikä on pielessä. Itseään ei pidä asettaa muiden yläpuolelle, muttei vähätelläkään.

Risto E. J. Penttilä: Uudelle Pohjolalle on tarjolla iso rooli Brexitin jälkeisessä EU:ssa

5 tuntia 48 min sitten

"Uusi Pohjola", eli Pohjoismaat ja Baltia, voi muodostua merkittäväksi taloudelliseksi ja poliittiseksi voimaksi Brexitin jälkeisessä EU:ssa.

– Eurooppa tarvitsee vahvan vapaakaupan ja markkinatalouden puolustajan. Tämä rooli sopii Uudelle Pohjolalle, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä sanoo.

– Vanhalla Pohjolalla eli Pohjoismailla oli merkittävä rooli 1900-luvun Euroopassa. Uudella Pohjolalla, johon kuuluvat myös Baltian maat, voi olla vähintään yhtä merkittävä rooli 2000-luvun Euroopassa, hän toteaa.

Pohjoismaiden ja Baltian maiden yhteenlaskettu bruttokansantuote vastaa noin 9,5 prosenttia EU:n BKT:stä. Maiden bruttokansantuote vastaa 44 prosenttia Saksan taloudesta, 59 prosenttia Ison-Britannian taloudesta, 63 prosenttia Ranskan taloudesta ja 83 prosenttia Italian taloudesta.

Penttilän mukaan uusi Pohjola ei korvaa Britannian lähtöä EU:sta, mutta se voi tasapainottaa Euroopan kehitystä.

Uusi Pohjola on edelläkävijä digitalisaatiossa, rajaesteiden purkamisessa, ihmisten ja yritysten vapaassa liikkuvuudessa sekä alueellisessa yhteistyössä.

– Sekä turvallisuuspoliittinen yhteistyö että yhteiset sähkömarkkinat ovat hyviä esimerkkejä pragmaattisesta alueellisesta yhteistyöstä, sanoo Penttilä.

Hänen mukaansa Uuden Pohjolan tulee edistää koko Euroopan laajuista vapaakauppaa.

– Tällä hetkellä uhkana on linnoitus-Euroopan muodostuminen. EU ja Venäjä boikotoivat toisiaan. EU valmistautuu rakentamaan tullirajan Britannian ja EU:n välille. Samaan aikaan protektionismi saa kannatusta USA:ssa. Tässä tilanteessa Uuden Pohjolan pitää puhua vapaakaupan puolesta, Penttilä toteaa.

Penttilän mukaan tällä hetkellä näyttää siltä, että euroalueesta on yhä vahvemmin tulossa Saksa-vetoinen talousalue. Ainoa maa, jolla on merkittävää vaikutusvaltaa Saksaan, on Ranska.

– Brexitin jälkeisessä Euroopassa Uuden Pohjolan tulee ottaa Britannian rooli vapaakaupan ja pragmaattisen integraation puolustajana. Muutoin EU:sta uhkaa tulla kahden suuren kauppa, Penttilä arvioi.

Yli kymmenesosa suomalaisista joutunut tietojen väärinkäytön uhriksi

6 tuntia 40 s sitten

Yli kymmenesosa suomalaisista on joutunut tietojen väärinkäytön uhriksi, ja kolme neljästä on huolissaan henkilötietojensa turvallisuudesta ja käsittelystä käyttämiensä online-palvelujen kohdalla.

EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) astuu voimaan 25.5.2018. Asetus vahvistaa yksilönsuojaa ja antaa kansalaiselle muun muassa oikeuden vaatia yrityksiä poistamaan häntä koskevat tallennetut tiedot tietokannoistaan. Tätä kutsutaan oikeudeksi tulla unohdetuksi.

Jos yritys altistuu kyberhyökkäykselle ja arkaluontoisia tietoja vuotaa, on yrityksen varoitettava tästä viranomaisia 72 tunnin sisällä ja ilmoitettava tapahtuneesta mahdollisimman pian niille asiakkaille, joita tietovuoto koskee.

Ohjelmisto- ja palveluyritys Tieto kartoitti suomalaisten näkemyksiä tietosuojan muutoksista Kantar TNS Finlandin verkkopaneelissa, jossa yli tuhannelta henkilöltä kysyttiin heidän suhtautumisestaan tietoturvaan ja siihen, miten yritykset käsittelevät asiakkaidensa henkilötietoja.

Tulosten perusteella 91 prosenttia suomalaisista toivoo, että hakkeroinnin kohteeksi joutuneet organisaatiot, joissa tietoja on saattanut vuotaa, tiedottavat tästä heti tai viimeistään 24 tunnin sisällä.

Vastaajista 82 prosenttia kertoo, että voisi ajatella pyytävänsä yhtä tai useampaa yritystä poistamaan heihin liittyviä tallennettuja tietoja tai käyttäjätietoja.

Kuitenkin vain yhdeksän prosenttia vastaajista tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta, joka mahdollistaa tämän.

– Aika, jolloin asiakastietoja voitiin kerätä ilman, että huolehdittiin miten ja minne niitä tallennettiin, on ehdottomasti ohi. Yritysten on tiedettävä tismalleen, mitä dataa ne keräävät ja kyettävä myös nopeasti paikantamaan ja poistamaan tiedot pyydettäessä. Ne, jotka kääntävät lakimuutoksen edukseen, voittavat puolelleen asiakkaiden luottamuksen. Kyseessä on kuitenkin kokonaisvaltainen ponnistus, ja aika on käymässä vähiin, sanoo Tiedon tietoturvayksikön johtaja Markus Melin.

Myös Ohjelmistoyrittäjät korostavat, että jokaisella yrityksellä on vuoden kuluttua oltava järjestelmissään automatisoitu valmius poistaa pyydetyt henkilötiedot eli olemassa olevat järjestelmät on sopeutettava tietosuoja-asetuksen edellyttämään muutokseen.

– Samalla kuluttajan on hyvä pitää mielessä, että jos hän vaatii tietonsa poistettaviksi, niitä ei seuraavalla kerralla asioidessa enää löydy, vaikka se saattaisi nopeuttaa palvelua, toteaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Theresa May tuomitsee Manchesterin ”vastenmielisen terroriteon”, vaalikampanjat keskeytetty

6 tuntia 28 min sitten

Britannian hallituksen hätäkokous kokoontui aamulla.

Britannian pääministeri Theresa May tuomitsee Manchesterin hyökkäyksen "vastenmieliseksi terrori-iskuksi". Mayn mukaan tapahtuneesta pyritään keräämään kattavat tiedot.

May johtaa Britannian hallituksen hätäkokousta, joka kokoontuu tiistaina aamulla Manchesterin tapahtumien takia.

Theresa May, työväenpuolueen johtaja Jeremy Corbyn ja muut puolueet ovat keskeyttäneet vaalikampanjansa toistaiseksi. Britit äänestävät ennenaikaisissa parlamenttivaaleissa 8. kesäkuuta.

Poliisi tutkii Manchesterin tapahtumia tällä hetkellä terroritekona. Poliisin mukaan ainakin 19 ihmistä on kuollut ja arviolta 50 loukkaantunut.

HS: Alkoholikiistaan etsitään ratkaisua, keskusta ei halua vahvoja oluita kauppoihin

7 tuntia 11 min sitten

Keskusta haluaa yhä tiukentaa jo aiemmin sovittua alkoholilain uudistusta.

Hallituspuolueet etsivät alkoholilain kokonaisuudistukseen ratkaisua tällä viikolla. Lakitekstissä on edelleen avoimia kohtia. Alkoholilakia valmistelevan kansanedustajaryhmän on määrä kokoontua arvioimaan avoimia asioita.

Tarkoitus on neuvotella erityisesti keskustan eduskuntaryhmässä voimistuneista vaateista tiukentaa lakiesitystä. Moni keskustassa haluaa äänestää esityksestä eduskunnassa omantunnon asiana.

– Eduskuntaryhmän johdolle on evästetty, että alkoholilainsäädännöstä pitäisi tehdä omantunnon kysymys, sanoo ryhmän varapuheenjohtaja Markus Lohi Helsingin Sanomille.

Lohen mukaan alkoholi on rinnastettavissa ydinvoimaan, turkistarhaukseen ja avioliittolakeihin.

Eduskuntaryhmien puheenjohtajat ovat hakeneet tuloksetta ratkaisua. Ryhmyrit haluavat kuulla siksi vielä kansanedustajaryhmää. Siinä keskustaa edustavat Annika Saarikko ja Timo Kalli, perussuomalaisia Toimi Kankaanniemi ja Ritva ”Elomaa sekä kokoomusta Outi Mäkelä ja Sinuhe Wallinheimo.

Sosiaali- ja terveysministeriössä pykälät ovat viittä vaille valmiit. Ne on sorvattu vuosi sitten kansanedustajaryhmässä sovitun kompromissimallin mukaan.

Isoin muutos nykyiseen olisi, että vahvat oluet, lonkerot ja limuviinat siirtyisivät markettien hyllyille. Kaupoissa myytävien alkoholijuomien vahvuus saisi olla enimmillään 5,5 prosenttia eikä valmistustapaa rajoitettaisi eli juomat voitaisiin valmistaa myös tislaamalla.

Annika Saarikon mukaan vain kokousaika on sovittu.

– Keskusta on todennut, että ryhmässämme vaikeita asioita ovat limuviinat ja 4,7 prosentin nosto 5,5 prosenttiin. Nyt kokoonnumme ja katsomme, löytyykö jokin ulospääsytie, Saarikko toteaa HS:ssa.

Kokoomuksen Outi Mäkelä sanoo HS:lle, että ”olettamus on, että pohjasopimus pitää”.

– Periaate on, että jos hallituspuolueet ovat keskenään jotain sopineet, sen mukaan mennään. Olo on nyt se, että yritetäänkö tästä luistaa. Toivottavasti suoraselkäinen linja pitää.

"Nuoret kokevat liian fyysisenä" - AL: Ikkunanpesuyritys ei saa työhakemuksia

7 tuntia 37 min sitten

19-vuotias yrittäjä haluaisi palkata 5-10 nuorta työnhakijaa, mutta on saanut vain muutamia hakemuksia.

Aamulehti kertoo Casimir Luhtasen, 19, ikkunanpesuyritykseensä etsimistä työntekijöistä. Luhtanen perusti yrityksensä tarkoituksenaan työllistää nuoria. Hän palkkaisi kesäksi 5-10 nuorta työnhakijaa.

Viikon haun aikana on hakemuksia kuitenkin tullut vain kymmenen. Avoimista työpaikoista on kerrottu sekä te-toimistossa, Duunitori-sivuilla että Luhtasen vanhassa koulussa.

– Paljon on puhuttu siitä, ettei nuoria kiinnosta enää fyysinen työ. Ehkä he kokevat myös ikkunanpesun liian fyysisenä, Casimir Luhtanen sanoo AL:ssä.

Nuoren yrittäjän mielestä nuoret haluavat kesätyön olevan helppoa ja mukavaa, ja liika nirsoilu ensimmäisen työpaikan suhteen on vaarallista.

– Sillä ei ole mitään väliä peseekö nuori perunoita pellolla, siivoaako vai onko konttoritöissä. Tärkeintä on saada kokemusta työstä.

Luhtanen perusti yrityksensä 15-vuotiaana, kun "oli aika heikko ajatus, että pieni 15-vuotias poika olisi saanut kesätöitä". Viime kesänä hän työllisti itsensä lisäksi kolme nuorta.

Suomi sanoo Manchesterin terrori-iskun olleen häikäilemätöntä epäinhimillisyyttä

7 tuntia 53 min sitten

Presidentti ja pääministeri ottavat osaa Manchesterin omaisten ja läheisten suruun.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö julkisti tiistaina aamulla lausunnon Manchesterin terrori-iskun johdosta.

– Terrori-isku nuoria täynnä olevalle konserttipaikalle kertoo häikäilemättömästä epäinhimillisyydestä. Otan kaikkien suomalaisten puolesta osaa uhrien omaisten ja läheisten suruun. Suomi tuomitsee kaiken terrorismin jyrkästi, presidentti totesi.

Pääministeri Juha Sipilän twiitissä todettiin shokki Manchesterin uutisten johdosta.

– Tuomitsemme voimakkaasti kauhistuttavan iskun. Ajatuksemme ovat uhrien, heidän perheidensä ja ystäviensä luona, pääministerin twiitissä sanottiin.

SIsäministeri Paula Risikko toteaa iskun olevan kauhistuttava.

– Osanottomme uhrien perheille. Seuraamme tilannetta ja keräämme informaatiota, sisäministeri twiittasi.

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="en" dir="ltr">Shocked by the news from Manchester. Strongly condemn the horrible attack. Our thoughts go out to the victims, their families and friends.</p>&mdash; Juha Sipilä (@juhasipila) <a href="https://twitter.com/juhasipila/status/866872463615025153">May 23, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="en" dir="ltr">Shocking attack in Britain. Condolences to the families of the victims. We&#39;re monitoring the situation and gathering information <a href="https://twitter.com/hashtag/Manchester?src=hash">#Manchester</a></p>&mdash; Paula Risikko (@paularisikko) <a href="https://twitter.com/paularisikko/status/866874737858891776">May 23, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Kortisolipistokset eivät auta polven nivelrikosta kärsiviä

8 tuntia 2 min sitten

Polven nivelrikkoa hoidetaan usein kortisolipistoksilla, mutta tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen perusteella pistokset eivät todennäköisesti auta potilaita, kertoo Uutispalvelu Duodecim.

JAMA-lehdessä julkaistut tulokset perustuvat 140 nivelrikkopotilaan kaksivuotiseen seurantaan, jonka aikana puolet potilaista sai pistoksena polviniveleensä triamsinoloni-kortisolia tai lumeainetta. Pistoksia annettiin vuoden välein.

Kortisolipistoksia saaneiden polvikivut eivät lieventyneet yhtään sen enempää kuin lumeainetta saaneiden, tutkijat havaitsivat. Sen sijaan polven ruston määrässä havaittiin vähentymistä kortisoliryhmässä, magneettikuvaukset osoittivat.

Tutkijat pitävät tuloksiaan osoituksena siitä, ettei kortisolipistoksilla todennäköisesti ole sijaa polven nivelrikon pitkäaikaishoidossa.

On silti mahdollista, että kortisoli lievittää polvikipuja lyhytaikaisesti pian pistosten antamisen jälkeen, sillä tässä tutkimuksessa vaikutuksia kyseltiin vasta kolmen kuukauden kuluttua pistoksesta.

Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus. Polven nivelrikot ovat harvinaisia alle 45-vuotiailla, mutta ne yleistyvät iän myötä. Yli 75-vuotiaista naisista polven nivelrikkoa potee jo 30 prosenttia ja miehistä 16 prosenttia.

Verenpaine voi paljastaa loppuvaiheen munuaistaudin vaarassa olevat jo nuorena

8 tuntia 14 min sitten

Lievästi kohonnut verenpaine myöhäisteini-iässä voi liittyä suurentuneeseen riskiin sairastua loppuvaiheen munuaistautiin myöhemmin elämässä.

Riskit havaitaan nuorilla, joiden verenpaine on hieman koholla, mutta ei vielä täytä hoitokriteereitä, israelilaistutkimus osoittaa.

Tutkimuksessa käytettiin lähes 2,2 miljoonan israelilaisen kutsuntaterveystietoja, jotka oli kerätty heidän ollessaan 16–19-vuotiaita. Lähes 17 vuoden seurannan aikana loppuvaiheen munuaistauti diagnosoitiin 690 osallistujalla, kertoo Uutispalvelu Duodecim.

Riski sairastua munuaistautiin oli noin 30 prosenttia suurempi osallistujilla, joiden systolinen ja diastolinen verenpaine olivat välillä 120–139 mmHg ja 80–89 mmHg seurannan alkaessa.

Tämä havaittiin verrattuna optimaaliseen verenpaineeseen. Yhteys oli vielä voimakkaampi osallistujilla, jotka täyttivät verenpainetaudin kriteerit.

Yhteys havaittiin riippumatta osallistujien iästä, sukupuolesta, painoindeksistä, koulutustasosta, sosiaalisesta ja taloudellisesta asemasta ja alkuperämaasta.

Israelilaisten havainnot ovat mielenkiintoisia, sillä vaikka aikuisiän verenpainetaudin on tiedetty altistavan munuaistaudille, nuoruusiän verenpaineen vaikutuksia ei ole juurikaan tutkittu. Tähän asti on ollut myös epäselvää, kuinka alhaiset verenpainetasot suurentavat sairastumisriskiä, tutkijat kirjoittavat.

Suomessa vaikean munuaistaudin vuoksi joutuu vuosittain noin 500 henkilöä dialyysiin eli keinomunuaishoitoon. Ilman dialyysia loppuvaiheen munuaistauti johtaa kuolemaan. Munuaistauti altistaa myös muille sairauksille, muun muassa sydän- ja verisuonitaudeille.

Tutkimus julkaistiin Journal of Hypertension -lehdessä.

Manchesterin räjähdys: 19 kuollut, 50 loukkaantunut - videot

9 tuntia 7 min sitten

Pop-konsertin räjähdystä tutkitaan terrori-iskuna.

Britannian Manchesterin Arenassa poptähti Ariana Granden konsertissa tapahtuneessa räjähdyksessä tai räjähdyksissä on kuollut ainakin 19 ihmistä. Lähes 60 loukkaantunutta on viety sairaaloihin.

Räjähdys tapahtui konsertin päätyttyä maanantaina illalla. Suomessa kello oli yli puolenyön.

CNN:n mukaan kyse voi olla itsemurhapommista.

Alla olevalla ylemmällä twitter-videolla näkyy yleisön juokseminen pakoon ja kuuluu kirkumista.

Toisella twitter-videolla on kuuden sekunnin jälkeisellä kohdalla autokameran areenan ulkopuolella tallentama hetki, jossa näkyy välähdys ja sen jälkeen kuuluu räjähdys.

Kolmannella videolla kuuluu räjähdys hallin sisällä.

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="en" dir="ltr">EXPLOSION AT MANCHESTER ARENA AND EVERYONE RAN OUT SO SCARY <a href="https://t.co/pJbUBoELtE">pic.twitter.com/pJbUBoELtE</a></p>&mdash; ♡♡ (@hannawwh) <a href="https://twitter.com/hannawwh/status/866775833553379328">May 22, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="en" dir="ltr">If you look towards the left you see the explosion and hear the bang. I hope to GOD everyone is ok, and so glad Jess and Em are. <a href="https://twitter.com/hashtag/manchester?src=hash">#manchester</a> <a href="https://t.co/q81KHGEJ6E">pic.twitter.com/q81KHGEJ6E</a></p>&mdash; Joe Gregory (@JoeAaronGregory) <a href="https://twitter.com/JoeAaronGregory/status/866784565821677569">May 22, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="en" dir="ltr">Moment of the explosion and start of the chaos in the Manchester Arena, UK. <a href="https://t.co/PEtYW7XWee">pic.twitter.com/PEtYW7XWee</a></p>&mdash; Voice of Europe (@V_of_Europe) <a href="https://twitter.com/V_of_Europe/status/866835467194466304">May 23, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="en" dir="ltr">Terrifying video shows people running from Manchester Arena after an explosion at an Ariana Grande concert Monday. <a href="https://t.co/IIqeHSCegg">https://t.co/IIqeHSCegg</a> <a href="https://t.co/RC7zx72e8I">pic.twitter.com/RC7zx72e8I</a></p>&mdash; Fox News (@FoxNews) <a href="https://twitter.com/FoxNews/status/866855587056766976">May 23, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="en"><p lang="en" dir="ltr">broken. <br>from the bottom of my heart, i am so so sorry. i don&#39;t have words.</p>&mdash; Ariana Grande (@ArianaGrande) <a href="https://twitter.com/ArianaGrande/status/866849021519966208">May 23, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Uusnatsi kääntyi islamiin, ampui uskoaan pilkanneet aateveljensä ja asuinkumppaninsa

22.5.2017 - 22:38

Floridan Tampassa asuva 18-vuotias järjesti surmatöiden jälkeen panttivankitilanteen.

Tampa Bay Times uutisoi Devon Arthursin, 18, kertoneen kuulustelussa poliisille taustoistaan. Arthurs oli kahden asuinkumppaninsa tavoin uusnatsi, kunnes kääntyi islamin uskoon.

Devon Arthurs kertoo ampuneensa asuinkumppaneitaan kiväärillä päähän, koska tuli vihaiseksi maailman muslimivastaisuudesta ja "halusi saada huomiota asialleen".

Ammuttuaan 18- ja 22-vuotiaat asuinkumppaninsa hän meni läheiseen kauppaan, otti pistoolin vyöltään ja pakotti työntekijän ja asiakkaan maahan. Sama tapahtui sisään tulleelle toiselle asiakkaalle. Arthurs kertoi ampuneensa jo kaksi ihmistä.

"Hän informoi kaikille kolmelle uhrille olevansa vihainen siitä, että Amerikka pommittaa hänen muslimimaitaan", poliisin raportti toteaa.

Paikalle tulleet poliisit onnistuivat taivuttelemaan Arthursin poistumaan kaupasta. Tämän jälkeen hän antautui. Poliisien viedessä häntä autoon hän puhui "Allah Mohammedista".

Professori pakotettiin monikulttuurisuuden koulutukseen, erosi mieluummin

22.5.2017 - 22:37

Arvostettua professoria olisi rangaistu rankasti koulutukseen tulematta jättämisestä.

Pohjoiscarolinalaisen Duke-yliopiston katolisen teologian professori Paul Griffiths, 61, on eronnut virastaan. Weekly Standard kertoo taustalla olevan yliopiston käynnistämä rodullisen tasa-arvoisuuden koulutusohjelma.

Professori Griffiths sai monien kollegoidensa tavoin sähköpostin, jossa häntä "kehotettiin voimakkaasti" osallistumaan kaksipäiväiseen rotujen tasa-arvon instituutin koulutusohjelman ensimmäisen vaiheen koulutukseen.

Rasismin ymmärtämiseen tähtäävä kurssi olisi vienyt kaksi täyttä päivää lauantaina ja sunnuntaina.

Griffiths lähetti kiertomailiin vastauksen, jossa hän kehotti vastaanottajia olemaan tuhlaamatta aikaansa osallistumalla. Hän ennusti kurssin olevan "intellektuellisesti veltto".

Yliopiston dekaani puuttui asiaan vastausmailin jälkeen. Hänen mukaansa "massapostin käyttäminen rasismiin, seksismiin ja muihin kiihkoilun muotoihin on loukkaavaa eikä sitä voida hyväksyä".

Dekaani pyysi professori Griffithsin luokseen puhumaan asiasta. Tämä kieltäytyi. Dekaani asetti tämän jälkeen professorille hallinnollisia rajoitteita, jotka estävät häntä osallistumasta tiedekunnan kokouksiin ja tulevaisuudessa saamasta tutkimus- ja matkakorvauksia.

Professori Paul Griffiths on nyt antanut eroilmoituksensa yliopistolle.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo: Suomi on valmis siihen, että Kreikan velkoja järjestellään

22.5.2017 - 20:22

Euromaiden valtiovarainministereiden euroryhmän kokous keskusteli maanantai-iltana Brysselissä Kreikan velkaohjelmasta ja mahdollisista velkahelpotuksista.

Euromaiden valtiovarainministereiden kokous oli tarkoitus päättää Kreikan kolmannesta velkaohjelmasta maksettavan uuden lainaerän hyväksymisestä.

– Toivon, että käymme avoimen keskustelun Kreikan tilanteesta. Nyt on kuitenkin päästy todella pitkälle näissä neuvotteluissa. Kreikka on tehnyt heiltä edellytettyä toimia, valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi Brysselissä maanantaina ennen kokouksen alkamista.

Orpon mukaan suuri enemmistö jäsenmaista on tässä Suomen kannoilla tai jopa tiukemmillakin kannoilla. Kreikan velkaohjelmaan sisältyy Kreikalle annettava lupaus siitä, että mikäli Kreikan velkaohjelmalta edellytetyt tarkastukset sujuvat hyväksytysti, rahoittajat ovat valmiita tarkastelemaan maalle annettavia velkahelpotuksia, joiden on tarkoitus johtaa maan velkahelpotuksiin.

– Suomi on valmis siihen, että velkoja järjestellään, laina-aikoja pidennetään, maksuohjelmia mietitään niin, että maksuohjelman suorittaminen on Kreikalle mahdollisempaa, ja jotta se ei liikaa rasita Kreikan taloutta, joka on lähtenyt kuitenkin elpymään, Orpo sanoi.

Velkaohjelmaa solmittaessa euromaat pitivät keskeisenä asiana, että Kansainvälinen valuuttarahasto IMF saadaan mukaan velkaohjelman rahoittajaksi. Myös Suomi vaati tätä kaksi vuotta tiukasti.

IMF on kuitenkin edellyttänyt suoria leikkauksia Kreikan nimelliseen velkaan, mikä tarkoittaisi, että esimerkiksi Suomen saatavat leikkautuisivat suoraan. Mikäli Kreikalle annetaan edellä Petteri Orpon mainittuja pehmeitä velkahelpotuksia, saatavat jäävät pienemmiksi, mutta silloin kuitenkaan nimellistä velkasummaa ei leikata.

Suomi ei enää suhtaudu tiukasti vaatimukseen IMF:n mukanaolosta.

– Pidämme hyvänä ja tärkeänä, että IMF olisi mukana, mutta se ei ole enää ehdoton. Se ei ole ollut sitä enää yli vuoteen meidän kannoissa. Toisaalta IMF:n ajamat asiat ovat niin kovia, että ne saattaisivat lisätä vastuita. Se on myös asia, joka on arveluttavalla puolella, Orpo totesi.

Hän muistutti, että tavoitteena on auttaa Kreikka takaisin lainamarkkinoille pois tukilainojen piiristä.

Donald Trumpin entinen neuvonantaja torjuu senaatin haasteen – vetoaa itsensä syyllistämiseen

22.5.2017 - 18:46

Entinen kansallisen turvallisuuden neuvonantaja Michael Flynn aikoo vedota perustuslailliseen oikeuteensa olla todistamatta itseään vastaan, kertoo Fox News.

Senaatin tiedustelukomitea asetti kaksi viikkoa sitten haasteen, joka edellyttäisi Michael Flynniä julkaisemaan dokumentteja liittyen tutkintaan siitä, miten Venäjä vaikutti vuoden 2016 presidentinvaaleihin.

Flynn aikoo Fox Newsin tietojen mukaan torjua haasteen vedoten perustuslain viidenteen lisäykseen, joka antaa kansalaisille suojan olla todistamatta itseään vastaan rikosasioissa.

Flynniä lähellä olevat lähteet ovat korostaneet, että Flynnin päätös ei ole osoitus syyllisyydestä tai lainvastaisista toimista. Asiantuntijoiden mukaan nauhoitteita voitaisiin tarkastella todistajanlausuntoja ja sellaisten antaminen voitaisiin tulkita viidennen lisäyksien antaman suojan hylkäämiseksi.

Eläkkeellä oleva Yhdysvaltain armeijan kenraaliluutnantti Michael Flynn joutui jättämään kansallisen turvallisuuden neuvonantajan tehtävät jo helmikuussa liittyen hänen viime joulukuussa Venäjän edustajien kanssa käymiin keskusteluihin. Keskusteluiden aiheena olivat Yhdysvaltojen Venäjälle asettamat pakotteet, jotka olivat seurausta Venäjän puuttumisesta Yhdysvaltojen presidentinvaaleihin.

Trump perusteli Flynnin erottamista sillä, että tämä oli johtanut harhaan johtavia hallinnon virkailijoita, mukaan lukien varapresidenttiä, koskien keskusteluita Venäjän edustajien kanssa.

Senaatin tiedustelukomitean selvitys on yksi lukuisista kongressissa käynnissä olevista tutkimuksista Venäjän toimiin viime presidentinvaaleissa ja mahdolliseen Venäjän ja presidentti Donald Trumpin väliseen sopimattomaan yhteistyöhön kampanjassa.

Sivut