Subscribe to syöte Verkkouutiset
Syötteen kokonainen osoite. 32 min 39 s sitten

Keskustan Antti Kaikkonen: Perhevapaauudistuksen valmistelu käyntiin

42 min 25 s sitten

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen haluaa aloittaa perhevapaauudistuksen valmistelun.

– Sipilän hallituksen olisi hyvä mahdollisimman pian sopia sekä perhevapaajärjestelmän laajan uudistuksen valmistelun aloittamisesta, että tällä vaalikaudella toteutettavista pienemmistä uudistuksista perhe-etuuksiin. Luonteva paikka tälle olisi elokuun budjettiriihi, sanoo keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen puolueen välittämässä tiedotteessa.

Kaikkosen mukaan perhevapaajärjestelmä on uudistettava perheiden tarpeista ja lapsen edusta käsin.

– Uudistukset eivät voi tapahtua vain työelämän tarpeiden näkökulmasta. Uudistusten pitää myös tukea nykyistä paremmin isien osallistumista lastenhoitoon ja näin edistää tasa-arvoa.

– Perhevapaiden laaja uudistus ja sen rahoitusmalli on valmisteltava huolella, koska sen vaikutukset perheiden arkeen ovat merkittäviä. Valmistelua varten on perustettava laajapohjainen työryhmä. Uudistuksessa on kuultava myös perhetutkijoita ja erilaisia perheitä. Uudistuksen valmistelun aloittamisesta on päätettävä nyt, jotta valmistelutyön pohjalta voidaan toteuttaa laaja perhevapaauudistus tulevalla vaalikaudella.

Kaikkosen mielestä työmarkkinajärjestöjen osallistuminen valmisteluun on välttämätöntä, koska ansiosidonnaisten perhe-etuuksien rahoitus tulee valtaosin työntekijöiltä ja työnantajilta.

– Perhevapaajärjestelmä vaikuttaa merkittävästi työn ja perheen yhteensovittamiseen. Työelämää on välttämätöntä uudistaa niin, että ”on-off” –kulttuurin sijaan yhä useampi pienen lapsen vanhempi voisi tehdä halutessaan osa-aikatyötä.

– Perhevapaauudistuksen valmistelussa on huomioitava perheiden muuttunut arki ja monimuotoiset perheet. Vanhempainvapaiden käytön ja lapsen kasvun tukemisen pitää olla mahdollista jokaiselle vanhemmalle. Yksinhuoltajat, erillään asuvat vanhemmat, suurperheet, uusperheet - jokaisessa perheessä tarvitaan aiempaa enemmän joustavuutta perhevapaiden käyttöön.

Juha Sipilä kertoo soittaneensa Touko Aallolle, molemmat kehuvat keskustelua

54 min 38 s sitten

Pääministeri kertoo soittaneensa Touko Aallolle matkalla maalikauppaan.

Pääministeri, keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä ja vihreiden tuore puheenjohtaja Touko Aalto hehkuttavat twitterissä tänään käymäänsä puhelinkeskustelua.

– Puhelin soi Keljon cittarissa. Se oli pääministeri Juha Sipilä matkallaan maalikauppaan. Erittäin hyvä keskustelu. Tästä on hyvä jatkaa, Aalto twiittasi.

– Hyvä keskustelu Touko Aallon kanssa matkalla maalikauppaan, Sipilä arvioi.

Keskusta ja vihreät ovat lähentyneet toisiaan lähiaikojen gallupeissa. Esimerkiksi eilisessä Ylen gallupissa puolueiden välinen kannatusero oli enää 0,7 prosenttiyksikköä.

<blockquote class="twitter-tweet" data-partner="tweetdeck"><p lang="fi" dir="ltr">Hyvä keskustelu <a href="https://twitter.com/ToukoAalto">@ToukoAalto</a> &#39;n kanssa matkalla maalikauppaan. Hyvää kesää sinulle.</p>&mdash; Juha Sipilä (@juhasipila) <a href="https://twitter.com/juhasipila/status/888386733250936832">July 21, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

<blockquote class="twitter-tweet" data-partner="tweetdeck"><p lang="fi" dir="ltr">Puhelin soi Keljon cittarissa. Se oli pääministeri <a href="https://twitter.com/juhasipila">@juhasipila</a> matkallaan maalikauppaan. Erittäin hyvä keskustelu. Tästä on hyvä jatkaa.</p>&mdash; Touko Aalto (@ToukoAalto) <a href="https://twitter.com/ToukoAalto/status/888388599007334400">July 21, 2017</a></blockquote>

<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Kokoomuksen Sari Sarkomaa: Uskon vakaasti, että perhevapaa-asiassa löydetään sopu

1 tunti 7 min sitten

Sari Sarkomaan mukaan keskustan kääntyi perhevapaiden uudistamisessa kokoomuksen linjoille.

Kokoomuksen kansanedustaja Sari Sarkomaa ottaa ilolla vastaan keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kaikkosen tuoreen puheenvuoron, jossa hän ilmaisee keskustan haluavan yrittää budjettiriihessä päätöstä perhevapaauudistuksesta.

– Kokoomus on tähän asti yksin kannustanut muita hallituspuolueita asiassa. Perhevapaiden uudistaminen on tärkeää perheiden arjen sujuvuuden ja lapsen edun näkökulmasta. Uudistus tukisi myös työllisyyttä ja vahvistaisi tasa-arvoa, Sarkomaa muistuttaa.

Sarkomaan mukaan hallituksella on perheasioissa näytön paikka.

– Perheministerin nimitystä pidin itse koko hallituksen sitoumuksena tehdä erityisesti perheasioissa uudistuksia. On perin kummallista, jos historiallisen uudistava ja vielä perheministerin omaava hallitus jättäisi perhevapaat koskemattomaksi tilanteessa, jossa uudistuksen tarve on huutava.

Sarkomaa ehdottaa hallituspuolueiden kansanedustajien muodostamaa valmisteluryhmää työstämään uudistuksen perusteita ja ”perhesopua”. Samalla mallilla on viety eteenpäin muun muassa alkoholi – ja apteekkisäätelyä.

– Uskon vakaasti, että asiassa löydetään sopu.

Kokoomuksen ajaman joustavan ja valinnanmahdollisuuksia lisäävän sekä erilaisia perheitä yhdenvertaisesti kohtelevan mallin perusperiaatteet jaetaan laajasti.

– Lähes jokaisella puolueella ja työmarkkinakeskusjärjestöillä on tuoreet valmiit mallit, jotka ovat hämmästyttävän lähellä toisiaan. Vaikka erojakin on, niin yhteisen sävelen löytäminen on varmasti saavutettavissa.

Wille Rydman kerjäämiskiellosta: Konnuudet loppuvat, kun niistä tehdään kannattamattomia

1 tunti 31 min sitten

Kokoomusedustaja pitää Tanskan asettamaa kerjäyskieltoa oikeana ja järkevänä.

Kokoomuksen kansanedustaja Wille Rydmanin mielestä Tanska toimii järkevästi ja oikein jakaessaan vankeustuomioita kerjäläisille.

Tanskan parlamentti hyväksi kesäkuussa tiukennukset kerjäämiskieltoa koskevaan lakiin. Tiukennusten johdosta kerjäämisestä määrätään nyt ilman varoitusta suoraan kahden viikon vankeusrangaistus. Copenhagen Postin mukaan kielto koskee kerjäämistä kaduilla, asemilla, julkisissa kulkuvälineissä sekä supermarketien ja kauppojen ulkopuolella.

"Tanska toimii järkevästi ja oikein. Kerjäläistoimintaa pyörittävät järjestäytyneet rikollisliigat, jotka käyttävät hyväkseen Itä-Euroopan romanien heikkoa asemaa, pohjoiseurooppalaisten hyväuskoisuutta ja lainsäädäntömme ponnettomuutta", Rydman kirjoittaa Facebookissa.

Hänen mukaansa "kerjäläinen on harvoin itse konna, mutta konna on se kaveri, joka organisoi toiminnan".

"Konnuudet kuitenkin loppuvat vasta, kun ne tehdään kertakaikkisen kannattamattomiksi", Rydman sanoo.

Tanska on toistaiseksi ainoa pohjoismaa, joka on kieltänyt kerjäämisen lailla.

Asunnoille keväällä enemmän rakennuslupia kuin koskaan nykytilastoinnin aikana

2 tuntia 40 min sitten

Tilastokeskuksen mukaan rakennuslupia myönnettiin maalis-toukokuussa kuutiometrimäärältään 2,7 prosenttia vuodentakaista vähemmän, mutta asuntojen määrässä lyötiin ennätys.

Rakennuslupia myönnettiin maalis-toukokuussa 12,2 miljoonalle kuutiometrille, mikä oli 2,7 prosenttia vähemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla vuotta aiemmin.

Asuinrakennuksille myönnetyssä kuutiometrimäärässä kasvua oli kuitenkin 12,5 prosenttia. Pääkaupunkiseudun kerrostalohankkeisiin myönnetyt rakennuslupakuutiot kattoivat lähes 30 prosenttia koko Suomen asuinrakennuksille myönnetyistä rakennuslupakuutioista.

Rakennuslupia myönnettiin maalis-toukokuussa kaikkiaan 13 950 asunnolle, missä kasvua oli 26,8 prosenttia vuodentakaisesta. Asuntojen määrä kolmen kuukauden ajanjaksolla mitattuna on suurin nykyisen tilastointihistorian aikana. Aiemmin lähelle vastaavia lukuja on ylletty kesällä 2005.

Hjallis Harkimo pakolaiskeskustelusta: Kuinka kehdataan esittää tuollaista vakavalla naamalla

3 tuntia 58 min sitten

Kansanedustaja arvostelee EU:n esittämää ratkaisua kieltää kumiveneiden ja perämoottorien vienti Libyaan.

Kokoomuksen kansanedustaja Harry "Hjallis" Harkimon mielestä keskustelu siitä, pitäisikö Suomeen ottaa lisää 300 kiintiöpakolaista, tulisi laittaa mittakaavaan.

"Maailmassa kun arvioidaan olevan tällä hetkellä jopa 65 miljoonaa pakolaista. Pelkästään Turkissa heitä on kolme miljoonaa, ja Italiaan voi tulla päivässä sama kymmenen tuhatta turvapaikanhakijaa, joka meille tulee koko tänä vuonna. Ongelma on siis massiivinen ja alkaa eskaloitua, jos ja kun ilmastopakolaisuus ja muut ilmiöt ajavat ihmisiä yhä enemmän liikkeelle eritoten Afrikasta", Harkimo kirjoittaa Iltalehden blogissa.

Hänen mielestään on selvää, ettei monimutkainen ongelma voi olla kansallinen.

"Valitettavasti Euroopan unioni ei näytä olevan kykenevä toimimaan jämäkkänä, yhtenäisenä toimijana. Suorastaan makaaberiksi homma muuttui äskettäin, kun EU:ssa oli keskusteltu pakolaiskysymyksestä ja ratkaisuna ilmoitettiin, että EU kieltää kumiveneiden ja perämoottorien viennin Libyaan. Kuinka he edes kehtasivat esittää tuollaista vakavalla naamalla."

Suomella on Harkimon mukaan omat kansainväliset velvoitteensa, jotka tuovat mukanaan myös kansainvälisesti tuttuja ilmiöitä, kuten paperittomat, jotka ovat vaarassa joutua hyväksikäytetyiksi.

"Tässä asiassa meidän olisi hyvä neuvotella esimerkiksi Irakin kanssa palautussopimuksen aikaansaamiseksi. Ymmärtääkseni Irakin puolella on halukkuutta sopimukseen – he tarvitsevat nuoria miehiä jälleenrakennukseen", Harkimo ehdottaa.

Siirtolaisuus on hänen mielestään monimutkainen ilmiö.

"Samaan aikaan meidän pitäisi omalta osaltamme vaikuttaa lähtömaiden tilanteeseen niin, että pakolaisuuden juurisyyt – taloudellinen toivottomuus, korruptio, epätasa-arvo – paranisivat, ja toisaalta Suomi tarvitsee tulevaisuudessa työperäistä maahanmuuttoa."

Pakolaistilanne edellyttää Harkimon mukaan jatkuvaa poliittista keskustelua.

"Mutta ei pikkumaista politikointia muutamasta sadasta lisäpakolaisesta tai näytösluonteisia, hölmöjä kumiveneboikotteja, vaan kokonaisuuden ymmärtäviä, isojen linjojen ratkaisuja", Harkimo sanoo.

Asuntokauppa notkahti kesäkuussa mutta Huoneistokeskus muistelee alkuvuotta

4 tuntia 12 s sitten

Vanhojen asuntojen kauppa notkahti selvästi kesäkuussa, mutta Huoneistokeskus muistuttaa, että alkuvuoden luvut ovat silti vielä lähes edellisvuoden tasolla

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton ylläpitämän hintaseurantapalvelun mukaan kesäkuussa vanhojen asuntojen kauppoja tehtiin yhdeksän prosenttia vuodentakaista vähemmän.

Helsingissä kauppamäärät laskivat yhdeksän prosenttia ja Vantaalla kaksi, mutta Espoossa kasvua oli kolme prosenttia. Kasvua oli muutamia prosentteja myös Turussa ja Oulussa ja Kouvolassa peräti 18 prosenttia.

Suhteellisesti eniten kauppamäärät laskivat Lahdessa ja Kuopiossa, missä laskua oli 21 prosenttia kummassakin kaupungissa. Jyväskylässä kauppoja tehtiin 18 prosentti vuodentakaista vähemmän.

– Vaikka alkukesä on ollut vanhojen asuntojen kaupoilla kevättä hiljaisempi, ovat kuluvan vuoden vanhojen asuntojen kauppamäärät lähes samalla tasolla viime vuoteen verrattaessa, Huoneistokeskuksen toimitusjohtaja Ari-Matti Purhonen muistuttaa.

Vaikka kauppamäärät notkahtivat, niin vanhojen asuntojen neliöhinnat olivat silti edelleen nousussa myös kesäkuussa. Hintataso koko Suomessa nousi viisi prosenttia vuodentakaisesta.

Kymmenen suurimman kaupungin joukossa suurinta vanhojen kerrostalokaksioiden neliöhintojen nousu oli suurinta Jyväskylässä, missä hinnat nousivat vuodentakaisesta 23 prosenttia. Vantaalla neliöhinnat 17 prosenttia, Helsingissä seitsemän prosenttia ja Espoossa 12 prosenttia

Euro nousi dollaria vastaan – yhtä vahva kaksi vuotta sitten

5 tuntia 9 min sitten

Euron kurssi dollaria vastaan on vahvistunut entisestään jo kahden vuoden takaiselle tasolle.

Euron kurssi nousi eilen torstaina Euroopan keskuspankin kokouksen jälkeen jo yli 1,16 dollariin, mikä on euron korkein arvo kahteen vuoteen. Euro vahvistui myös puntaa vastaan 1,4 prosenttia.

Nordean perjantaisessa aamukatsauksessa EKP:n kokousta kuitenkin arvioitiin yleissävyltään hieman kyyhkymäiseksi.

EKP pidättäytyi odotetusti uusista toimenpiteistä. Korkoihin ei koskettu ja elvytysohjelman supistamisesta todettiin vain, että EKP:n neuvosto saattaa aloittaa keskustelun elvytysohjelmasta syksyn aikana.

Varainhoitoon keskittyneen FIM-pankin mukaan markkinoille jäi auki, onko kyseessä syyskuun vai lokakuun korkokokous, mutta tulkinta oli, että elvytystä tullaa supistamaan näiden kokousten yhteydessä.

Tulkinnan taustalla oli pankin mukaan EKP:n viittaus siihen, että talouden kasvun lisää luottamusta inflaation kiihtymiseen. Lisäksi EKP oli poistanut maininnan kapasiteetin vajaakäytön hintapaineita madaltavista vaikutuksista.

EKP:n pääjohtajan Marion Draghin vihjaukset kuitenkin riittivät vahvistamaan euroa markkinoilla. BBC:n haastattelema analyytikko arvioikin markkinoiden olevan tällä hetkellä erittäin herkkiä kaikelle mitä Draghi sanoo.

Pohjois-Korean uusi ohjus onkin luultua kehittyneempi

5 tuntia 15 min sitten

Tutkijoiden mukaan Kim Jong-unin ydin- ja ohjuskokeiden uhka on aliarvioitu.

Asiantuntijoiden mukaan Pohjois-Korean mannertenvälinen ballistinen ohjus saattaa olla kehittyneempi kuin aiemmin on arvioitu, kertoo The Sun.

Pohjois-Korea teki mannertenvälisen ballistisen ohjuksen koelaukaisun heinäkuun alussa. Tällainen ohjus voisi kantaa New Yorkiin asti, arvioi James Martin Centerin ydinaseisiin erikoistunut asiantuntija, professori Jeffrey Lewis.

– Ohjus voisi iskeytyä Yhdysvaltoihin kuljettaen ydinasetta. Kaikki puhuvat Alaskasta, mutta siinä on kyse ainoastaan siitä, että ihmiset haluavat olla rauhallisin mielin, Lewis sanoi The American Life -radio-ohjelmassa.

Lewisin mukaan ohjus osoitti, että se kantaa Alaskaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se on ohjuksen maksimikantomatka. Lewis tutkijoineen on kartoittanut tilannetta, ja katomatka näyttää olevan pidempi.

– Se voi todennäköisesti iskeytyä New Yorkiin. Heinäkuun alussa laukaistu ohjus kävi seitsemän kertaa korkeammalla kuin kansainvälinen avaruusasema ISS.

– Se on aikamoinen ohjus.

Pohjois-Korea on tehnyt myös useita ydinkokeita. Pohjois-Korean ei kuitenkaan uskota toistaiseksi kykenevän asentamaan toimivaa ydinkärkeä ohjukseen.

Lue myös:

Näin lentää Pohjois-Korean ohjus: video paljastaa aseen ominaisuuksia

Kokoomuksen Saara-Sofia Sirén: Sähköautoilu ei saa jäädä kiinni mökkimatkasta

5 tuntia 39 min sitten

Kansanedustaja kannattaa koko maan kattavaa latausverkostoa sähköautoille.

Kokoomuksen kansanedustaja Saara-Sofia Sirén antaa tukensa ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkäsen avaukselle sähköautojen yleistymisen vauhdittamisesta. Kokoomusministeri on ehdottanut, että valtateiden huoltoasemia velvoitettaisiin tarjoamaan sähköautojen latauspisteitä.

”Liikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä on kunnianhimoinen mutta ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta välttämätön tavoite. Ilman sähköautojen merkittävää ja nopeaa yleistymistä Suomi ei saavuta päästötavoitettaan. Kun sähköautoilu tehdään mahdolliseksi koko maassa huolehtimalla kattavasta latausverkostosta, ei mökkimatka muodosta enää estettä ympäristön kannalta kestävämmän sähköauton hankintaan”, Sirén sanoo tiedotteessaan.

Parhaillaan parlamentaarinen liikennetyöryhmä pohtii keinoja vähentää liikenteen päästöjä. Kokoomus on tuonut työryhmässä pöytään ajatuksen velvoittaa valtateiden varsien huoltoasemat tietyllä siirtymäajalla tarjoamaan myös sähköautojen pikalatausta.

”Jo nyt useat huoltoasemat tarjoavat esimerkillisesti pikalatausta, mutta verkosto ei ole valtakunnallisesti kattava. Merkittävä este sähköautojen yleistymisen tieltä poistuu, kun Suomen jokainen kolkka tulee saavutettavaksi täyssähköautolla. Latausverkko ei synny markkinaehtoisesti ilman sähköautojen merkittävää lisääntymistä, ja toisaalta sähköautojen osto epäilyttää ilman kattavaa latausverkkoa. Siksi näen tässä kohtaa, että valtion tulee antaa vahva signaali kuluttajille ja markkinoille halutusta kehityssuunnasta”, Sirén perustelee.

Hän haluaisi, että muutosta tarkasteltaisiin myös pidemmällä aikajänteellä.

”Meidän tulisi visioida tulevaisuuden liikkumismuotoja vielä laajemmin. Sähkölatauspisteitä pitäisi mielestäni saada sinne, missä sähköautolla muutoinkin asioidaan, nyt ja tulevaisuudessa. Valtion roolina on varmistaa sähkölatauspisteiden alueellinen kattavuus, mutta latauspisteiden sijoittelun ei tarvitse olla kiveen hakattu. Markkinoiden tulisi voida toimia omaehtoisesti siltä osin, minkälaisten palveluiden läheisyyteen latauspisteiden sijoittaminen valtaväylillä olisi kannattavinta”, Siren pohtii.

Hän pitää selvänä, että sähköautot yleistyisivät sähkölatausverkon laajenemisen myötä.

”Sähköautot ovat tulevaisuutta, kunhan kuluttajat saadaan vakuuttumaan siitä, että mökille tai sukulaisiin asti todella pääsee kulkemaan. Olemme asettaneet tavoitteeksi puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä ja nyt valtion suunnalta tarvitaan selkeitä toimia muutoksen vauhdittamiseksi”, Sirén päättää.

Ruotsin Liikennevirastossa massiivinen tietovuoto: Merkittävä uhka koko maan turvallisuudelle

6 tuntia 5 min sitten

Vuotaneissa tiedoissa on muun muassa ajokorttirekisteritiedot sekä sellaisten ihmisten henkilötietoja, joilla on lentolupakirja.

Ruotsin Liikennevirastosta on vuotanut ulkomaille herkkää tietoa, joka sisältää muun muassa koko maan ajokorttirekisterin kuvineen. SVT:n mukaan tiedoissa on lisäksi arkaluontoisia tietoja Ruotsin liikenteestä: teistä, silloista, satamista ja metroliikenteestä. Tietovuotoon merkittävä uhka Ruotsin turvallisuudelle.

Expressen kertoo, että tiedoissa olisi mukana myös niiden henkilöiden tietoja, joilla on lentolupakirja. Näin ollen tiedoissa on myös muun muassa hävittäjälentäjien kotiosoitteet, jotka nyt ovat levinneet ulkomaalaisten yritysten käyttöön.

Hävittäjälentäjien tiedot pidetään salassa turvallisuussyistä. Heidän henkilöllisyyttään voidaan pyrkiä vuotaneiden tietojen avulla päättelemään esimerkiksi asuinpaikan ja iän mukaan.

– Jos maahamme hyökätään, pilotit ovat tietysti ensimmäinen kohde. Ilman lentäjiä meillä ei käytännössä ole ilmavoimia, sanoo Gripen-lentäjä Mikael Grev Expressenille.

Ruotsin turvallisuuspoliisi Säpo tutkii tietovuotoa. Tutkinta on osoittanut, että tietokantojen salauksessa on ollut ongelmia.

Tietoja on tutkinnan mukaan alkanut vuotaa jo vuonna 2015 siitä huolimatta, että Liikenneviraston johtoa on varoitettu mahdollisesta ongelmasta. Viraston tietoturvasta vastannut henkilö on ollut johdon kanssa yhteyksissä tietoturvaongelmista.

Tietovuodolla on Mikael Grevin arvion mukaan monia pitkän aikavälin riskejä.

– Kun esimerkiksi matkustimme Libyaan, oli hyvin salaista, kuka meistä sinne lähtee. Emme saaneet edes kertoa nimiämme kellekään. Vaarana on, että joku uhkaisi perheitämme, kun olemme suorittamassa tehtävää ulkomailla.

Sijoittajien rahat virtaavat nyt USA:sta Euroopan osakemarkkinoille

6 tuntia 29 min sitten

Sijoittajat ovat vetäneet rahojaan pois Yhdysvaltojen osakemarkkinoilta, kun taas eurooppalaisiin osakerahastoihin on tänä vuonna virrannut rahaa yli 26 miljardia dollaria.

Euroopan osakemarkkinoille on Financial Timesin mukaan virrannut viime päivinä virrannut rahaa, samalla kun sijoittajien kiinnostus Yhdysvaltojen markkinoihin on vähentynyt.

Lehti viittaa sijoitusvirtoja seuraavan tutkimusyhtiö EPFR:n tietohihn, joiden mukaan eurooppalaisiin osakerahastoihin siirrettiin rahaa seitsemän päivän ajanjaksolla 12. – 19. heinäkuuta yli kolme miljardia dollaria.

Samalla ajanjaksolla yhdysvaltalaisista osakerahastoista on virrannut rahaa ulos 840 miljoonaa dollaria. Ulosvirtausta jatkunut yhtäjaksoisesti jo viisi viikkoa, kesäkuun loppupuolelta alkaen rahastoista on vedetty pois lähes 20 miljardia dollaria.

Eurooppalaisiin rahastoihin puolestaan on kuluneen vuoden aikana sijoitettu jo yli 26 miljardia dollaria. Rahaa virtasi runsaasti rahastoihin esimerkiksi toukokuussa Emmanuel Macronin voitettua Ranskan presidentinvaalit.

FT:n haastattelemat analyytikot arvioivat Eurooppaan poliittisten haaasteiden vähentymineen, kun taas Yhdysvalloissa presidentti Donald Trumpin lupaamat talouden elvytystoimet viipyvät edelleen.

Sijoittajia ovat Euroopassa kiinnostaneet toimialat, jotka ovat tavallisesti sidoksissa talouskasvun piristymiseen, kuten rahoitusala ja perusresurssisektori. Yhdysvalloissa kuitenkin teknologiasektori kiinnostaa sijoittajia edelleen.

Euroopan keskuspankki ei tehnyt eilen torstaina mitään muutoksia rahapolitiikkaansa, vaikka talous on alkanut piristyä euroalueella. Alhaisia ohjauskorkoja ei nostettu eikä pankki kertonut vieläkään, milloin arvopaperien osto-ohjelmaa aletaan ajaa alas. Sijoittajilla ei varmaankaan ole mitään sitä vastaan, että kevyt rahapolitiikka jatkuu.

EKP:n pääjohtaja Maria Draghi ilmaisi torstaina tyytyväisyytensä euroalueen elpymiseen mutta muistutti, että kasvun vahvistuminen ei ole nostanut kuluttajahintoja. Wall Street Journal arvioikin Dragihin kommentin korostavan maailman poliittisten päättäjien nykyistä varovaista linjaa heidän kamppaillessaan alhaista inflaatiota vastaan.

Keskustan kansanedustajan mukaan keskustalaisuutta tukee 25,2 prosenttia

6 tuntia 32 min sitten

Antti Kurvisen mukaan keskustalaisuuden eri variaatiot ovat Suomen merkittävin poliittinen voima.

Kansanedustaja Antti Kurvinen laskee Ilkan mielipidekirjoituksessaan yhteen keskustan, perussuomalaisten ja sinisen tulevaisuuden kannatukset tämän viikon Helsingin Sanomien gallupista. 25,2 prosentin kannatuksella yhdistelmä olisi Suomen suurin puolue.

– Lasku ei ole vain teoriaa, sillä kaikki kolme ovat omalla tavallaan Maalaisliiton perillisiä, Kurvinen toteaa.

– Ei ole liikaa sanoa, että tällä hetkellä Suomen merkittävin poliittinen voima on keskustalaisuuden eri variaatiot, hän jatkaa.

Kurvisen mukaan hänen määrittelemänsä keskustalaisuuden korkea yhteiskannatus ei ole yllätys Euroopan politiikkaa seuraavalle.

– Keskustalaiset vaihtoehdot ovat nosteessa: Ranskan presidentiksi nousi (Emmanuel) Macron, Tanskaa ja Hollantia johtaa oikeistokeskustalainen puolue, Viron merkittävimmät puolueet ovat keskikentällä, Saksan liberaalit ovat nousussa, hän kirjoittaa.

Kurvisen mukaan Suomen "keskipuolueiden hajaannus" hyödyttää keskittämispolitiikkaa tukevia kaupunkilaispuolueita kuten vihreitä ja kokoomusta.

– Sirpaloitumisen jälkeen lähes varmasti Suomea alkaa hallita sinipunahallitus city-vihreillä täydennettynä. Jokainen eteläpohjalainen osaa kuvitella sen vaikutuksia, hän toteaa.

Antti Kurvisen uhkakuvassa muun muassa palvelut ja elinkeinot keskitetään kaupunkeihin.

– Kokoomuksen ”puisto-osasto” löytää vihreiden kanssa toisensa ja turkistarhaus kielletään Suomessa, hän maalaa.

Kaupunki arvioi puiston portaikon hinnaksi 55 000 euroa, eläkeläinen teki 500 eurolla

6 tuntia 58 min sitten

Toronton kaupunki uhkaa purkaa eläkeläismiehen rakentaman portaikon.

Torontolainen eläkeläinen Adi Astl sai tarpeekseen kotinsa lähellä olevan puiston vaarallisesta mäestä ja rakensi paikalle pienen portaikon noin 500 eurolla. Kaupungin alkuperäinen hinta-arvio portaikkohankkeelle oli 55 000–130 000 euroa

Astl kertoo CTV:lle saaneensa tarpeekseen siitä, että asukkaat kaatuilivat mäessä eikä kaupungin portaikkoprojekti edennyt.

– Luulin heidän suunnitelleen liukuportaita, Astl vitsailee viranomaisten hinta-arviosta.

Kaupunki ei ole suhtautunut eläkeläismiehen toimintaan myönteisesti. Kahdeksan askelman portaikko on pantu käyttökieltoon ja suojattu kieltoteipeillä, koska se ei vastaa kaupungin rakennusmääräyksiä.

– Emme voi sallia sitä, että porukka päättää painella rautakauppaan ja rakentaa portaikon puistoon, koska he haluavat sellaisen, kaupungin pormestari John Tory kommentoi.

Hän myöntää, että kaupungin hinta-arvio kuulostaa epärealistiselta.

Tom Packalén ei myönnä olevansa perussuomalaisten kyselyn suosikki presidenttiehdokkaaksi

7 tuntia 24 min sitten

Perussuomalaisten kansanedustaja kertoo harkitsevansa presidenttiehdokkuutta.

Perussuomalaisten kansanedustaja Tom Packalén ilmoitti perjantaina tiedotteessaan harkitsevansa vakavasti asettumista perussuomalaisten presidenttiehdokkaaksi.

Puolueen puheenjohtaja Jussi Halla-aho kertoi torstaina, ettei perussuomalaiset asetu tukemaan istuvaa tasavallan presidenttiä Sauli Niinistöä vaan asettaa oman ehdokkaansa. Halla-ahon mukaan perussuomalaiset teki kesäkuussa kyselyn paikallisyhdistyksille, jossa nousi esiin selkeästi, kuka tulisi nimittää ehdolle.

Tom Packalén ei suostu kertomaan, onko hän kyseinen henkilö.

– Tämä on Jussi Halla-ahon asia, hän toteaa Verkkouutisille.

Packalén myöntää Sauli Niinistön nauttivan suurta kansansuosiota, mutta uskoo silti mahdollisuuksiinsa.

– Kisaan ei kannata lähteä, jos ei aio voittaa, hän toteaa.

Tom Packalénin mielestä Niinistö on puuttunut sisäpolitiikkaan tavalla, joka ei presidentille kuulu. Tällä hän viittaa perussuomalaisten hajoamiseen ajoittuneisiin kommentteihin hallitusneuvotteluista.

Perussuomalaisten kansanedustajan mielestä Suomen tulisi liittoutumattomana valtiona ottaa nykyistä enemmän roolia kansainvälisten kriisien ratkaisussa. Hän näkee, että Suomi voisi toimia rauhanvälittäjänä esimerkiksi Syyrian ja Ukrainan kriiseissä.

Miljoonat osoittivat mieltään Venezuelan sosialistipresidenttiä vastaan

8 tuntia 49 min sitten

Ainakin kolme ihmistä on kuollut Venezuelan levottomuuksissa.

Miljoonat venezuelalaiset ovat osallistuneet opposition johtamaan maanlaajuiseen yleislakkoon. Lakon tarkoitus oli vastustaa presidentti Nicolás Maduron suunnitelmia muuttaa perustuslakia.

Oppositio järjesti viime viikonloppuna epävirallisen äänestyksen, jossa yli seitsemän miljoonaa venezuelalaista äänesti perustuslain uusimista vastaan ja kannatti aikaistettuja vaaleja.

Torstaina järjestetyssä 24 tuntia kestäneessä lakossa nähtiin myös mielenosoituksia, joissa ainakin kolmen ihmisen kerrotaan kuolleen. Lisäksi yli 300 ihmisen sanotaan joutuneen pidätetyksi.

Presidentti Maduro kutsui lakkoa minimaaliseksi ja sanoi, että sen johtajat pidätetään.

Mielenosoittajat tukkivat teitä pääkaupunki Caracasissa roskilla ja huonekaluilla. Mielenosoitukset eivät kuitenkaan levinneet kaikkiin kaupunginosiin, joissa arki jatkui lähes normaalilla tavalla.

Maduro haluaa luoda uuden perustuslakikomitean, joka pystyisi muuttamaan perustuslakia ilman oppositiopuolueiden hallitseman parlamentin hyväksyntää. Perustuslakikomiteaa varten järjestetään vaalit 30. heinäkuuta.

Venezuela on poliittisen ja taloudellisen kriisin keskellä. Huhtikuun alusta lähes 100 ihmistä on kuollut hallinnon vastaisissa protesteissa.

Öljyn hinnan lasku on johtanut vakavaan talouskriisiin. Venezuelan valtion tuloista noin 95 prosenttia tulee öljyn viennistä.

Maailman suurin ydinsukellusvene ajaa pinnassa kohti Suomenlahtea – täältä sen voi nähdä

9 tuntia 10 min sitten

Venäjän viimeinen Typhoon-luokan ydinsukellusvene on matkalla Suomenlahdelle.

Venäjä on lähettänyt viimeisen käytössä olevan Typhoon luokan ballistisen ohjussukellusveneen Dmitri Donskoin Itämerelle. Maailman suurin ydinsukellusvene osallistuu Pietarissa heinäkuun lopulla järjestettävään laivastoparaatiin. Paraatiin matkaa myös muun muassa eräs maailman suurimmista pintataistelulaivoista, ohjuristeilijä Piotr Veliki.

Molemmat alukset kuuluvat Venäjän pohjoiseen laivastoon ja niiden läsnäolo on poikkeuksellista. Dmitri Donskoi on Itämerellä ensimmäistä kertaa.

Tanskalaisen DR:n mukaan harvinaisen sukellusvenevieraan on havaittu saapuneen Tanskan aluevesille varhain aamuyöllä tänään perjantaina. Lehden mukaan Dmitri Donskoi nähtiin Læsøn liepeillä.

Aluksen on kuljettava Ison Beltin sillan ali matkallaan Itämerelle. Veden mataluuden vuoksi massiivisen aluksen on pakko ajaa pinnassa. Se merkitsee sitä, että sukellusveneen ja muut venäläislaivat voi päästä näkemään tämän linkin takaa löytyvästä Ison Beltin sillan nettikamerasta. Venäläisalusten tarkkaa saapumisaikaa on kuitenkin vaikea ennustaa.

Lue myös:

Itämerelle pakkautuu valtava määrä sotavoimaa – samalla Venäjä harjoittelee Suomen rajalla

Amerikkalaiskenraali: Emme tiedä, missä Kim Jong-unin ohjukset ovat

9 tuntia 37 min sitten

Yhdysvaltain puolustushaarakomentajien neuvoston varapuheenjohtaja varoittaa Pohjois-Korean liikuteltavista ohjuksista.

Amerikkalaiskenraalin mukaan Yhdysvalloilla on kyky valvoa Pohjois-Korean ohjuskokeita, mutta niiden silmällä pitäminen muuttuu vaikeammaksi ohjusten siirryttyä sijoituspaikkoihinsa, kertoo The Daily Caller.

– Luotan kohtuullisella tavalla tiedusteluyhteisömme kykyyn valvoa ohjuskokeita, mutta en ohjusjärjestelmien sijoittamista. Kim Jong-un ja hänen joukkonsa ovat hyviä naamioinnissa, kätkemisessä ja harhauttamisessa, sanoo Yhdysvaltain puolustushaarakomentajien neuvoston varapuheenjohtaja, kenraali Paul Selva.

Yhdysvaltain tiedustelutietojen mukaan Pohjois-Korea valmistautuu testaamaan toista mannerten välistä ballistista ohjusta tai keskipitkän matkan ohjusta. Pohjois-Korea laukaisi mannerten välisen ballistisen ohjuksen heinäkuun alussa.

Sen jälkeen kun ohjus on sijoitettu, sen seuraaminen muuttuu vaikeammaksi.

Pohjois-Korea on testannut muun muassa kiinteää polttoainetta käyttävää keskipitkän matkan Pukguksong-2 (KN-15) -ohjusta, jota voidaan kuljettaa teillä.

Asiantuntijoiden mukaan kiinteää polttoainetta käyttävät ohjukset voidaan laukaista nopeammin, koska polttoaine voidaan varastoida ohjukseen. Pohjoiskorealaisten yksiköiden ei siten tarvitse käyttää aikaa ohjuksen tankkaamiseen, vaan ase voidaan ajaa tunnelista ulos, nostaa laukaisukulmaansa ja laukaista nopeasti.

Maanteillä ja maastossa liikuteltavia, kiinteää polttoainetta käyttäviä ohjuksia on vaikeampi valvoa. Siksi niiden tuhoaminen esimerkiksi ennalta ehkäisevälläiskulla on erittäin vaikeaa.

Jussi Halla-aho US:lle: Simon Elolla ei ole poliittista tulevaisuutta

9 tuntia 49 min sitten

Perussuomalaisten puheenjohtaja torjuu jyrkästi Uuden vaihtoehdon Simon Elon Venäjä-puheet.

Perussuomalaisten puheenjohtaja, europarlamentaarikko Jussi Halla-aho katsoo Uuden vaihtoehdon eduskuntaryhmän puheenjohtajan ja entisen puoluetoverinsa Simon Elon vihjailleen Venäjän tuesta Halla-ahon puheenjohtajavalinnalle.

Halla-aho sanoo Uudelle Suomelle pitävänsä puheita "hullun horinana". Hänen mukaansa Elo vihjailee sanomatta mitään raskauttavaa.

– Luulen, että Simon Elo alkaa käydä vähän epätoivoiseksi, koska hänet huijattiin mukaan tähän loikkausoperaatioon ja hänelle alkaa valjeta ihan gallup-lukujenkin pohjalta, että hänellä ei ole minkäänlaista poliittista tulevaisuutta ja se varmaan sitten kirvoittaa tällaisia hyvin omituisia vihjailuja häneltä.

Simon Elo on korostanut, ettei viittaa Halla-ahoon henkilönä tai poliitikkona, mutta että venäläistä vaikuttamista olisi kyettävä analysoimaan kiihkottomasti.

USA:ssa kuolee ampumistapauksissa 19 lasta päivässä

10 tuntia 12 min sitten

Liki 1 300 lasta kuolee Yhdysvalloissa vuosittain ampumistapauksissa.

Joka vuosi lähes 1 300 yhdysvaltalaislasta menehtyy ja 5 800 joutuu sairaalaan ampuma-aseiden aiheuttamien vammojen takia, tuore selvitys osoittaa.

Asiasta kertovan uutispalvelu Duodecimin mukaan tämä tarkoittaa keskimäärin 19 tapausta joka päivä. Hurjista luvuista huolimatta tapaukset ovat vähentyneet lähivuosikymmenten aikana.

Pediatrics-lehden julkaiseman selvityksen mukaan valtaosa ampumisten uhreista on poikia, tummaihoisia ja teini-ikäisiä.

Tyttöihin verrattuna poikien riski tulla ammutuksi on iästä riippuen 4–8 kertaa suurempi. Yli 13-vuotiaiden riski on huomattavasti suurempi kuin nuorempien.

Valtaosa alle 12-vuotiaiden ampumakuolemista tapahtui kotona esimerkiksi perheriitojen yhteydessä. Teini-ikäiset joutuvat puolestaan uhreiksi kadulla ja tapaukset liittyvät usein jengeihin tai rikollisuuteen.

Merkittävä osa ampumisvammoista ja -kuolemista seuraa myös lasten aseleikeistä oikeilla aseilla tilanteissa, joissa lapsi vahingossa ampuu kaveriaan.

Yhdysvalloissa lasten ja nuorten ampumakuolemat ja -vammat ovat tasaisesti vähentyneet lähivuosikymmenten aikana, mutta edelleen länsimaissa 91 prosenttia lasten ampuma-asekuolemista tapahtuu Yhdysvalloissa.

Sivut