Kokoomuksen Vikman: Perhevapaauudistus on jokaisen äidin etu

Kokoomuksen kansanedustaja ja Kokoomusnaisten puheenjohtaja Sofia Vikman peräänkuuluttaa perheen ja työelämän yhteensovittamisen helpotuksia. Vikmanin mukaan vanhakantaisen perhevapaajärjestelmän uudistaminen on jokaisen Suomen naisen etu.

”Perhevapaajärjestelmämme on menneestä maailmasta ja joustamaton. Perheet ovat erilaisia. Nykyäideistä monet haluavat myös edetä työurallaan. Äidit ja äitiyttä vielä miettivät ansaitsevat perhevapaauudistuksen ja perheet joustavuutta ja enemmän valinnanvapautta arkensa järjestämiseen. Esimerkiksi osa-aikainen työ on voitava yhdistää vanhempainvapaisiin nykyistä paremmin", sanoo Vikman.

Vikmanin mukaan työelämän ja vanhemmuuden yhdistäminen mietityttää monissa perheissä erityisesti nyt, kun työelämä on isossa murroksessa.

"On kohtuutonta, kuinka armottomasti kankea järjestelmämme kohtelee nuoria naisia, joille on usein tärkeää sekä perheen perustaminen että työelämässä eteneminen", hän sanoo.

Kokoomus julkaisi oman perhevapaamallinsa helmikuun lopussa Perheet ja työelämä –asiakirjassa. Vikmanin mukaan Kokoomuksen mallin tavoitteena on perheiden erilaisten ja yksilöllisten tilanteiden tukeminen, naisten työmarkkina-aseman parantaminen ja joustavuus.

”Esittämämme perhevapaamalli huomioi perheiden erilaiset tilanteet ja joustaa niissä yksilöllisesti. Uudistus helpottaisi eroperheiden, sateenkaariperheiden ja uusperheiden järjestelyjä ja huomioi yksinhuoltajaperheet sekä tukee myös esimerkiksi isovanhemman apua”, Vikman tarkentaa.

Vikmanin mukaan uudistuksen aloittaminen ei ole jäänyt Kokoomuksesta kiinni.

"Uudistusta ei ole syytä viivyttää. Kyse on lapsen edusta, tasa-arvoisesta vanhemmuudesta, perheiden hyvinvoinnin edistämisestä, työllisyyden parantamisesta ja tasa-arvoisista uramahdollisuuksista", hän toteaa.

Lisätietoja:
Sofia Vikman, p. 040 5683777