Tiedote: Silpomiset ja pakkoavioliitot kitkettävä Suomesta

Kokoomusnaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman vaatii maan hallitukselta järeämpiä toimia silpomisten ja pakkoavioliittojen kitkemiseksi. Vikman jätti eduskunnassa hallitukselle kirjalliset kysymykset tyttöjen silpomisten ja pakkoavioliittojen ehkäisemisestä.

"Uusimpien selvitysten mukaan tyttöjen silpomisten ja pakkoavioliittojen ongelmat ovat todellisia, eikä näitä rikoksia ole saatu kitkettyä Suomestakaan. Hallituksen on entistä määrätietoisemmin ryhdyttävä toimiin näiden törkeiden ja epäinhimillisten rikosten torjumiseksi ja uhrien auttamiseksi", vaatii Vikman.

Vikmanin mukaan vakava ongelma näiden etenkin tyttöihin ja naisiin kohdistuvien rikosten kohdalla on heikko rikosvastuun toteutuminen. Silpomis- tai pakkoavioliittotapauksista ei Suomessa tehdä juuri rikosilmoituksia eivätkä ne päädy oikeuteen.

"Rikosvastuu toteutuu vain, jos tapaukset tuodaan ilmi ja ne tutkitaan. Niin kouluissa, terveydenhuollossa, sosiaalitoimistoissa kuin lastensuojelussakin on oltava osaamista tunnistaa uhan alla eläviä ja rohkeutta puuttua tilanteisiin, jotta tapausten eteneminen poliisille ja syyttäjälle toteutuu", sanoo Vikman.

Vikmanin mukaan silpominen ja avioliittoon pakottaminen ovat jo rikoksia Suomen laissa, mutta tekojen rangaistavuutta ei ole tuotu selkeimmällä mahdollisella tavalla esiin. Monissa Pohjoismaissa ja Euroopan maissa silpominen ja pakkoavioliitto on kriminalisoitu omana rikosnimikkeenään. Suomessa laki katsoo silpomisen törkeäksi pahoinpitelyksi ja pakkoavioliiton ihmiskaupaksi tai pakottamiseksi.

"Erilliskriminalisoinnilla voitaisiin nykyistä tehokkaammin viestiä Suomen jyrkän kielteisestä suhtautumisesta näihin rikoksiin sekä rohkaista uhreja ja uhan alla eläviä hakemaan yhteiskunnan tukiverkostoista apua. Samalla annettaisiin viranomaisille nykyistä tarkemmat keinot rikoksiin puuttumiseen sekä niiden havaitsemiseen ja ehkäisemiseen", sanoo Vikman.

Lisätiedot:
Sofia Vikman