Virheviesti

Warning: Creating default object from empty value funktiossa boxes_box::load() (rivi 28 tiedostossa /var/www/customers/kokoomusnaisetfi/public_html/sites/all/modules/boxes/plugins/boxes_box.inc).

Kunnissa on oltava toimintaohjelma lähisuhde- ja perheväkivaltaa vastaan

Monessa kunnassa ei ole toimintamallia lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemiseksi. Soten lähtiessä kunnalta maakunnalle, kunnan oma toimintaohjelma väkivallan ehkäisemiseksi on erityisen tärkeä ja kuuluu uuden kunnan tehtäviin. Uuden kunnan tehtäviin kuuluu ongelmien ennaltaehkäisy ja ihmisen elämänlaadun parantaminen.

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International on tutkinut Suomessa kuntapäättäjien tietämystä naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja huomannut siinä vakavia puutteita. Kotikaupunkini Tornio oli yksi viidestä tutkimuksessa mukana olleesta kunnasta. Amnesty arvioi, että tietojen puutteellisuus heijastuu palvelujen tasoon ja riittämättömiin budjetteihin. Päättäjät ovat avainasemassa tässä asiassa.

Lähisuhde- ja perheväkivalta on lisääntynyt Suomessa 2000-luvulla. Kunnille annettiin jo vuonna 2008 valtakunnalliset suositukset lähisuhde- ja perheväkivallan ennaltaehkäisylle ja hoidolle.  Suositukset annettiin sosiaali- ja terveysministeriön ja Kuntaliiton yhteistoimin. Suosituksissa korostettiin väkivallan ehkäisytyön vastuun ja työnjaon määrittämistä, työn suunnitelmallisuutta, tarvittavia palveluja ja yhteistyön merkitystä.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) sekä lääninhallitukset ovat kartoittaneet tilannetta vuonna 2009 ja todenneet, että kunnissa on kovasti puutteita tämän asian etenemisen suhteen.  Kartoitus osoittaa kuitenkin, että noin 60 % vastanneista kunnista ilmoitti, että niillä on laadittu tai valmisteilla lähisuhde- ja perheväkivallan toimintaohjelma.

Suomen täyttäessä sata vuotta on hyvä perustaa jokaiseen kuntaan väkivallan ehkäisyn koordinaatioryhmä, jonka päätehtäväksi annetaan kuntakohtaisen toimintamallin luominen lähisuhde- ja perheväkivaltaa vastaan. Kunnat ovat erilaisia. Olemassa olevia toimintamalleja on hyvä päivittää tai luoda kokonaan uusia malleja räätälöitynä kunnan omaan tarpeeseen.

Väkivallan ehkäisytyön pitää olla kunnan tehtäväkentässä läpileikkaava ja systemaattinen toimintamalli. Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisytyö kunnissa ei voi nojautua vain hankkeiden tai yksittäisten innostuneiden työntekijöiden varaan.

Raija Lummi

torniolainen kuntapäättäjä