Tekoja naisten tasa-arvoisten uramahdollisuuksien puolesta

Kokoomuksen Naisten Liitto tukee ja kannustaa naisia etenemään työuralla.
Valtioneuvos Riitta Uosukainen evästi osuvasti eduskunnan naisverkoston tapaamisessa naistenpäivänä muutama vuosi sitten: "Ei ole ovea, josta ei yhtä hyvin mene tyttö kuin poika. Näin äiti opetti, ja niin on koitettu elää." Olen ollut onnekas, koska oma äitini on opettanut samankaltaista asennetta. Asenteilla on merkitystä, mutta niin on myös yhteiskunnan rakenteilla ja lainsäädännöllä. Naisten koulutustaso on Suomessa miehiä korkeampi. Työvoimasta lähes puolet on naisia. Kuitenkin juuri naisten työuria leimaa osa-aikaisuus, määräaikaisuus ja matalapalkkaisuus. Suomalainen työelämä on vahvasti jakautunut naisten ja miesten aloihin. Äidin työnantaja maksaa isän työnantajaa enemmän vanhemmuuden kustannuksia. Naiset kantavat pääosan hoivavastuusta perheissä. Tämä kaikki näkyy naisten palkoissa ja eläkkeissä, työllistymisessä sekä etenemisessä johtopaikoille.

Äidin työnantajalle maksettava kertakorvaus ja varhaiskasvatusmaksujen alennus ovat olleet erinomaisia tasa-arvotekoja tällä hallituskaudella. Työelämän mahdollisuuksien tasa-arvo ei kuitenkaan ole vielä valmis ja valtava määrä naisten potentiaalia ja osaamista jää yhä hyödyntämättä työelämässä. Esteitä naisten tasavertaisten työuramahdollisuuksien tieltä on raivattava määrätietoisesti.

Tällä viikolla on jälleen uutisoitu Suomen historiallisen alhaisista syntyvyysluvuista. Tarvitaan tekoja työn ja perheen yhteensovittamisen helpottamiseksi, jotta naisten ei tarvitse tyytyä näistä vain toiseen. Se, että naisten ei tarvitse valita työn ja perheen väliltä on tänä päivänä avain huolestuttavan alhaisten syntyvyyslukujen kohentamiseen.

Myös perhevapaauudistus tarvitaan. Naisten ja miesten mahdollisuuksia yhdistää työ ja perhe on parannettava. Tulevaisuuden menestyvä yhteiskunta voi rakentua vain tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteille. Siksi Kokoomus on yhtenä rintamana sitoutunut viemään Kokoomusnaisten esiin nostaman perhevapaiden remontin maaliin tulevalla vaalikaudella.

Kokoomusnaiset työskentelee joka päivä naisten tasa-arvoisten uramahdollisuuksien puolesta. Naiset varmasti ansaitsevat kukkakimppunsa naistenpäivänä. Ennen muuta naiset kuitenkin ansaitsevat aidosti tasa-arvoiset mahdollisuudet - niin asenteiden kuin lainsäädännönkin puolesta - menestyä työelämässä omilla kyvyillään ja ahkeruudellaan. Kannustetaan toisiamme ja kehutaan toisia naisia, koska yhteistyössä on voimaa!

Yhteisiä ponnistelujamme tarvitaan myös sen puolesta, että kehitysmaiden tytöt pääsevät kouluttautumaan ja että naisten oikeudet sekä yhteiskunnallinen osallistuminen toteutuvat kaikkialla maailmassa.